Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Saturday, May 28, 2011

Kari Kepala Ikan Merah - Perghhhhhh melelehhhhh



Setelah beberapa hari kepala ikan merah ni bermastautin dalam freezer aku, akhirnya last Wed menjadi juga kari kepala ikan..tapi sebab dah penghujung minggu dan last weekend aku tak ke pasar coz pergi bercuti di PD maka peti ais aku tu lengang la sikit...jadi kepala ikan merah ni tak berteman..tiada bendi atau terung sebagai peneman berenang dalam kuah kari tu..apa-apa pun kari ni tetap mabeles!!!

Selalunya kepala ikan merah ni aku suka buat sup..tapi encik hasben kata tamau makan sup ikan..kalau masak kari dia memang tak tolak..maklum la keturunan mamak hahahaha..kat mana bahagian kepala tu yang u all paling suka? aku suka tang mata dia! Lemak manis gitu hehehe, aneh ke aku ni suka makan mata? Suka makan mata tak ape, jangan suka main mata ahakkksss



KARI KEPALA IKAN MERAH
Recipe & Source: Mieza @ WAWMC

2 kepala ikan merah - selalunya1 kepala aku potong 4
3 camb penuh rempah kari ikan - aku guna rempah kari cap 'O'
1 camt halba campur
3 ulas bawang merah - dimayang
2 ulas bawang putih- dimayang
2 tangkai daun kari
Sedikit air asam jawa
1 biji tomato - belah 4
5 biji cili api/cili hidup
6-7 biji bendi
Semangkuk santan
minyak untuk menumis
garam gula to taste


Cara-cara:

1. Setiap kepala ikan dicuci bersih dan dipotong 4.

2. Panaskan minyak dan tumis bawang merah, bawang putih, halba campur dan daun kari hingga garing.

3. Masukkan rempah kari dan sedikit air, dan masak hingga rempah garing dan pecah minyak. Ini akan buat gulai kita ummmphhhh!

4. Bila dah garing masukkan air asam jawa.

5. Then masukkan santan dan ikan. Masak hingga ikan masak dan santan mendidih. Time ni kena jaga tau, takut nanti santan berketul.

6. Kemudian masukkan cili api. Cili ni tak payah tumbuk, just humban je sebiji sebiji je. This will make the curry smells and tastes even better, Tapi kalau suka pedas, boleh la diketuk sikit biar cili pecah sikit. Kalau guna cili hidup, satu cili tu belah je tengah dia.

7. Biarkan santan pecah minyak dan dimasukkan bendi dan tomato. Bendi ni cepat empuk, so jangan lelama sangat. Bendi boleh diganti dengan timun atau terung.

8. Rasakan garam gula. Kari kepala ikan ni makan dengan roti pun sedap tau!

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...