Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, May 3, 2011

Sup Kaki Ayam dan Sayuran - Untuk penggemar kecik di rumahku

Huk alaaaa ada penggemar kaki ayam kat umah aku rupanya...masa aku cuci ayam hari tu Wawa siap request "mama kaki ayam tu jangan buang tau, wawa nak makan" setahu aku tak ada saper dalam family aku atau my hubby yang gemar kaki ayam...ni macam mana si kecik ni leh suka aku pun tatau...tapi tak per lah, dah dia suka, aku masak je la...nak bagi budak-budak lagi suka aku letak sayuran yang didadu...so all the chicken feet belong to wawa...sonok la dia!




Tengok la wawa makan kaki ayam...comot betul!




SUP KAKI AYAM DAN SAYURAN

Bahan-bahan:

4 ketul kaki ayam - bersih dan potong kukunya
1 kiub pati ayam
Air secukupnya untuk kuah
Daun sup dan daun bawang - hiris
1 biji buah tomato - belah 8
1 camt lada sulah
Bawang goreng untuk hiasan

Bahan kisar:
3 biji bawng putih
5 biji bawang merah
2 cm halia

Bahan tumis:
1 inci kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

Bahan dadu:
Carrot
Celeri
Jagung muda
Kentang


Cara-caranya:


1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan tumis hingga wangi, kemudian masukkan bahan kisar. Tumis hingga garing.

2. Masukkan kaki ayam dan air. Masak hingga mendidih dan biarkan ia mereneh pada api sederhana. Aku biar ia mereneh hingga 1/2 jam.

3. Masukkan kiub pati ayam, lada sulah, dan sayuran dadu. Masak hingga sayuran empuk.

4. Akhir sekali masukkan tomato dan garam gula. Hiaskan dengan taburan daun sup daun bawang dan bawang goreng.

5. Sedia dimakan dengan nasi panas.

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...