Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Wednesday, June 29, 2011

Sotong Tempura



Huwaaaaa rindunya dengan kat my kitchen..esok kursus abis, check-out at 1pm then dah janji dengan my fren tu nak gi sopping kat Alamanda jap, pastu terus nak balik nak jenguk dapur..apalah ye yang anak-anak kat umah tu makan 3 hari mamanya outstesen..makan kedai ke, ke papanya masak?

Kalau masak ni kat umah, sekejap je abis..kalau Wawa makan, dia akan makan tepungnya dulu, then baru dia makan sotongnya..kadang-kadang makan dengan nasi, tapi ada kalanya makan cicah sos cili je..buat snek minum petang..sedapnya kan?


SOTONG TEMPURA
Recipe: Mieza @ WAWMC

1 kg sotong - cuci, dan dipotong, toskan
1 cawan tepung ubi - kalau tak cukup leh tambah, sukatan is very subjective
2 camb rempah kari - mieza pakai kari daging
2 camt jintan manis - tumbuk sikit bagi dia pecah-pecah
1 biji telur - ambil putihnya
Sedikit garam
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

1. Tepung ubi, rempah kari, garam dan jintan dicampur bersama. gaul-gaulkan biar rata. Jangan dibancuh tepung ini dengan air. Biarkan ia stay dalam keadaan bertepung begitu.

2. Gaulkan sotong dengan putih telur rata-rata.

3. Ambik sotong yang berlumuran telur dan digolek-golek ke dalam campuran tepung ubi dan digoreng di dalam minyak yang panas sehingga garing.


No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...