Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Saturday, May 22, 2010

Gulai Lemak Siput Sedut


It has been very long since the last time I savor this food..dedolu kala masa kecik-kecik cukup tak suka siput ni sebab geli tengok dia merayap rayap dalam baldi bila nenek kutip dia dari sungai. Siput tu juga ada kat dalam bendang. Tapi kalau bendang punya make sure rendamnya selama 2 hari baru di masak supaya rasa payau lumpur bendang tu habis semua dikeluarkan oleh si siput. Dan air rendamnya hendaklkah ditukar 2-3 kali sehari. Tapi yang nenek pungut dari sungai tu warnanya hitam gelap dan rasanya lagi lemak. Yang aku masak ini siput laut. Masa kecik kecik dulu aku tak pandai isap siput. Everytime i isap mesti fail punya lah. So my mum akan sedut kan untuk aku..skg aku dah pandai makan...siap pandai masak lagi..dan aku lah yang jadi tukang sedut untuk my 2 gals tu..aku jarang makan siput ni dengan nasi putih, selalunya aku ratah aje...slruuuuppppppp!


GULAI LEMAK SIPUT SEDUT

2 paket siput sedut - dicuci berulang kali untuk membuang lumpur pada badannya dan dipotong sedikit di bahagian hujungnya. Kalau di pasar Tanjong Malim sebungkus siput = RM4
5 tangkai daun kesum
2-3 keping asam keping
garam gula secukup rasa
1 mangkuk santan

Bahan kisar:
5-6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3-5 biji cili kering
1 inci halia
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit
1 camb ketumbar

Cara-caranya:

1. Cukup senang nak masak siput ni. Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan direnehkan hingga siput masak.

2. Rasakan garam gula dan juga asamnya. Makan dengan nasi putih mmg membuka selera!

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...