Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Monday, April 20, 2015

Buns

Pejam celik pejam celik dah 1 Rejab kita hari ni...lagi 59 hari insyaAllah bertemulah pula dengan Ramadhan dan disusuli dengan Aidilfitri. Sekejap ke kan masa berlalu. Puasa tak hari ni? Puasa sunat 1 Rejab. Mieza pun tak ingat kalau tak tengok FB dan wassap group belajar mieza..alhamdulillah dengan wujudnya aplikasi sosial sekarang ni kawan-kawan sering ingatkan bila tiba hari-hari yang sangat baik dan digalakkan berpuasa. Sapa kata aplikasi sosial hanya membawa keburukan? Jika diguna dengan baik banyak sangat kebaikan yang dapat dikongsi...setuju tak?


Sepanjang hujung minggu ini suami terpaksa berkerja. Diangkut dengan anak-anak sekali ke ofisnya. Jadi rumah terasa lengang pulak. Sunyi sangat hingga mama yang tinggal sesorang kat rumah boring la pulak. Jadi mieza ambil peluang untuk menguli roti. Boleh juga buat minum petang. Dicicah gulai ayam. Tapi gambar kari ayam terlupa nak snap...tak pa lah..kari ayam semua orang tahu buat hihi

Buat Kak Su yang minta resepi roti di FB..disini mieza kongsikan resepinya. Roti yang lembut dan sedap. Roti ni juga menggunakan madu. Jika tak ada madu kat rumah jadikan gula tu 70 gm instead of 40 gm. Satu lagi, jika ada tepung high protein boleh la guna sbb roti akan lagi lembut, tapi kalau tak ada atau susah nak dapat boleh juga digunakan 500 gm tepung gandum. No problem!

BUNS

300 gm tepung roti @ tepung high protein
200 gm tepung gandum
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar madu
1 biji telur
250 ml susu segar
1 paket yis (11 gm)
40 gm gula
40 gm butter
1 sudu kecil baking powder
2 sudu besar yogurt

Cara-cara:

Cara ni menggunakan cake mixer dengan penggunakan cakuk doh. **** macam buat donut hari tu...

1. Panas susu segar hingga suam dengan api kecil. Tak perlu mendidih. Cukup suam-suam je. Kemudian masukkan yis dan 1 sudu besar gula. Kacau. (Kalau susu teralu panas yis akan mati). Biarkan adunan susu dan yis seketika hingga berbuih.
2. Masukkan semua bahan yang lain ke dalam mangkuk pengadun dan masukkan juga bancuhan yis. Putar adunan hingga semua sebati selama lebih kurang 5 - 7 minit.
3. Bentukkan doh menjadi satu bola besar. Doh ini agak lembik. Tutup mangkuk dengan tuala bersih dan rehatkan doh selama lebih kurang sejam atau hingga dia naik 2 kali ganda. Kalau nak cepat naik simpan di tempat yang panas seperti dalam oven yang tidak dipasang suisnya.



4. Setelah sejam, keluarkan doh dan uli ia menjadi bentuk yang diingini. Tabur kan sedikit tepung pada tangan agar doh tidak melekit. Bahagikan doh kepada bebola kecil seberat 45gm dan susun dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit mentega.
5. Biarkan doh naik dua kali ganda (lebih kurang dalam 1/2 jam).
6. Bila doh dah naik sapukan doh dengan bancuhan 1 telur kuning dan 1 sudu besar susu segar yang telah dikocok. Sapu dengan menggunakan berus. Boleh juga ditaburkan sedikit bijan.
7. Bakar dalam oven pada suhu 170'C selama 15-20 minit atau hingga bahagian atasnya perang.
8. Bila bun dah masak, keluarkan dari oven dan cepat-cepat sapukan dengan mentega supaya bun kekal lembut dan tidak mudah kering.



Mieza juga ada sediakan bun sosej mini kegemaran anak-anak. Nak bawa ke sekolah kata depa. Masih lagi adunan doh yang sama. Mieza buat saiz kecik kecik. Mieza guna sosej ayam Ayamas. Satu sosej dibelah 2 dan dipotong 2. Kiranya satu sosej tu dapat 4 buns la. Untuk memastikan bun tu saiznya sama, mieza timbang doh seberat 35gm setiap satu bun.


Nampak tak texture dalamnya...gebu kan? The kids love it.

Buat Kak Suria..selamat menguli!

8 comments:

IBU RISKA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

chenlina said...

chenlina20160303
kate spade handbags
coach outlet
tod's shoes
michael kors outlet
tiffany and co
kobe 9
louis vuitton outlet
oakkey sunglasses
ray ban sunglasses
ray ban wayfarer
michael kors outlet online
louboutin
uggs outlet
louis vuitton outlet
oakley sunglasses outlet
christian louboutin shoes
air force 1
canada goose jackets
polo ralph lauren
canada goose outlet
true religion jeans
pandora jewelry
coach factory outlet
adidas originals
cheap jerseys
cheap ray ban sunglasses
louis vuitton handbags
timberland outlet
hollister
louis vuitton outlet
air max 90
michael kors outlet online
ugg boots
toms wedges
tory burch outlet
michael kors outlet
ray ban
canada goose
hollister outlet
ray ban sunglasses outlet
as

PT. Musashi Auto Parts said...

Wah menggiurkan saya jadi lapar xixixi

Anonymous said...



Thank you for the beautiful string of words from you my friend. It pleased God gave me a friend like you. May you always be in lindunganNya and given health and happiness always.

Youtube video responsive Generator
Online Converter HTML To XML Generator

Code Box Script Generator For Blogger Posts

Unknown said...

Любовь:) проститутки Киева 300
Я ЛЕДИ С ШИКАРНЫМ БЮСТОМ,ФОТО ВЫСТАВЛЕННО ДВА ПОТОМУ ЧТО БОЛЬШЕ НЕТ_ К СОЖЕЛЕНИЮ!!!УВАЖАЕМЫЕ ГОСПОДА Я ИНДИВИДУАЛКА НА ЗВОНКИ ОТВЕЧАЮ ЛИЧНО,ПРИНИМАЮ У СЕБЯ,ИСКЛЮЧИТЕЛЬНО ПОРЯДОЧНЫХ И СОЛИДНЫХ МУЖЧИН В ИНТИМНОЙ ОБСТАНОВКЕ ДЛЯ ТОГО ЧТОБ ВЫ ПОЧУВСТВОВАЛИ РЕЛАКС!КОНФИДЕНЦИАЛЬНОСТЬ Счастье не в том, что мы в чем - нибудь преуспели, а в самом преуспевании.

Unknown said...

pandora uk
canada goose jackets uk
coach factory outlet
hollister clothing
converse outlet
true religion outlet
north face jackets
coach factory outlet
ugg outlet
ray ban sunglasses
20161213caiyan

Unknown said...

michael kors handbags
ray ban wayfarer
adidas yeezy boost 350
michael kors handbags
mac cosmetics outlet
ralph lauren outlet
new balance outlet
nfl jerseys
diego costa jersey
fitflops sale clearance
2017.4.20chenlixiang

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...