Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, April 14, 2015

Moist Chocolate Cake

Dah lama tak mengekek!Dan dah lama juga la Suamiku Mr Perfect 10 tu minta cek cekelat..sejak jadi student ni memang malas betul nak mengekek..oven tu pun dah lama tak berkhidmat..mendayu-dayu dia minta nak berbakti..

Akhirnya last weeked buat la juga kek ni..lepas tu semalam buat lagi sebab permintaan yang sangat tinggi...tapi semalam buat 1/2 adunan je...kek yang sangat lembap dan mabelessss...en perfect 10 dan anak laki bujang yang berumur 4 tahun tu sangat sukakannya..alhamdulillah..tapi oven tu tetap belum berkhidmat sebab kek ni kena kukussss...tapi percayalah memang mabeles...sedap sesangat!


Maaf lah kek ni smudgy..sebenarnya memang disengajakan kesmudgyiannya tuh! Supaya nampak lagi tempting..bila buat untuk makan sendiri ni memang malas nak berhias kemas-kemas..bior lah comot janji sodap hihi..tapi kalau nak hidang kat tetamu kita lap la ye lelehan choc ganache tu..

Dalam resepi tak dinyatakan loyangnya..first time mieza guna loyang bulat saiz 8 inci agak tinggi juga kek tu..jadi disarankan jika buat full adunan gunakan loyang bulat 9 inci..kalau buat 1/2 adnan boleh guna loyang 7 inci..yang dalam gambar ni mieza buat 1/2 adunan menggunakan loyang 8 inci..


MOIST CHOCOLATE CAKE

100 gm serbuk koko*
1 tin susu cair Ideal*
200 gm minyak sayuran* (minyak canola)
250 gm susu pekat*

250 gula kastor
4 biji telur
150 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bicarbonat
1 sudu teh nescafe

Cara:

1. Ayak tepung bersama baking powder dan baking soda. Ketepikan
2. Satukan semua bahan yang bertanda (*) di dalam periuk dan panaskan di atas api sederhana hingga licin dan tidak berketul. Tak perlu masak hingga mendidih. Hendaklah dikacau selalu. Ketepikan.
3. Putar telur bersama gula hingga berbuih. Kemudian masukkan bahan serbuk koko yang telah dimasak tadi. Kacau sebati.
4. Masukkan tepung dan nescafe sedikit demi sedikit. Gaul sebati dengan menggunakan spatula sahaja (tak perlu putar guna mixer)
5. Sapu loyang dengan mentega dan alaskan dasarnya dengan kertas minyak. Kukus selama 1 jam di atas api sederhana. Pasti air telah mendidih sebelum dikukus.


CHOCOLATE GANACHE:

250 gm coklat masakan
25 gm mentega
75ml susu cair/whipping cream

1. Panaskan susu bersama mentega hingga mendidih.
2. Angkat dan masukkan coklat masakan yang telah diracik.
3. Kacau hingga coklat cair.
4. Tuang di atas kek dan taburkan badam panggang atau coklat urai.

6 comments:

IBU RISKA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Unknown said...

QF0722
soccer jerseys
oakley sunglasses
tory burch shoes
toms shoes
seattle seahawks jerseys
vibram fivefingers
cowboys jerseys
bottega veneta outlet
nike trainers,nike trainers uk,cheap nike trainers,nike shoes uk,cheap nike shoes uk
dansko clogs
juicy couture sale
juicy couture outlet online
hermes belts for men
miami heat jersey
moncler jackets
nike air max 2015
toms shoes outlet online
air jordan 13
manchester united soccer jersey
nike trainers uk
air max 2014
jeremy maclin jersey,jamaal charles jersey,joe montana jersey,justin houston jersey,dontari poe jersey,eric berry jersey
nike free run
christian louboutin shoes
tory burch shoes
michael kors outlet online,michael kors,kors outlet,michael kors outlet,michael kors handbags,michael kors outlet online sale,michael kors handbags clearance,michael kors purses,michaelkors.com,michael kors bags,michael kors shoes,michaelkors,cheap michael kors
futbol baratas
dolphins jerseys
aaron rodgers jersey,clay matthews jersey,cheap reggie white jersey,matt flynn jersey,jamari lattimore jersey,randall cobb jersey

chenlina said...

chenlina20160303
cheap oakley sunglasses
lebron 11
oakley sunglasses
jordan retro
swarovski outlet
louis vuitton
abercrombie outlet
michael kors handbags
toms outlet
the north face outlet
lebron james shoes 13
jordan concords
jordan retro
nike free runs
uggs outlet
ray ban sunglasses outlet
true religion jeans outlet
coach factory outlet
cheap nfl jerseys
abercrombie and fitch
ugg boots
vans shoes sale
nike air max
louis vuitton handbags
oakley sunglasses cheap
ugg outlet
oakley sunglasses
tods shoes
cheap oakley sunglasses
p90x
toms outlet
ed hardy clothing
ralph lauren outlet
nba jerseys
louis vuitton outlet
cheap air jordans
coach outlet online
louis vuitton handbags
tory burch outlet online
kate spade handbags
as

Missy Lu said...

Lange Abendkleider online entworfen von MissyDress sind perfekt für besondere Anlässe und ein Muss in Ihrem Kleiderschrank haben. Schauen Sie sich unsere Abendkleider Kollektion jetzt heraus!

Unknown said...

hermes bags
nike air force 1 high
michael kors handbags
oakley outlet
michael jordan shoes
nike air max 2017
lebron 14 shoes
michael kors bags
oakley sunglasses outlet
vans store
2017.4.20chenlixiang

Unknown said...

nike zoom
yeezy boost 350 v2
atlanta falcons jersey
louboutin shoes uk
fitflops sale clearance
nike mercurial
kobe shoes
tom ford eyewear
lebron 13
adidas nmd

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...