Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, March 22, 2009

Laksa Johor


My boss and neighbors said the laksa was good heheheh :)

First time aku makan laksa Johor ni waktu tu aku tengah further study buat Masters in Education kat Batu pahat dulu. Kawan lama yang perkenalkan. Kebetulan umah dia tepi akunyer Institut so dia bawakan dalam tupperware dengan tangannyer yang berbalut coz baru kena accident motor. Cian dia. Kekadang aku memang ingat dia. Tapi dah lost contact. Penah cuba call no phone umah family dia kat PJ tapi tak dapat connect, agaknyer dah tukar no phone. Pernah gak aku antar kad jemputan kawin masa aku nak kawin dulu, tapi no reply. Aku memang tatau aper2 dah pasal kawan aku ni. Idup lagi ke, sihat ke. Tapi setiap kali makan laksa johor aku memang akan ingat kat dia...

LAKSA JOHOR

Laksa:
1 paket spaghetti - aku pakai san remo, akuk memang kurang percaya dengan brand lain.
1 camt garam
1 liter air

Kuah:
1/2 kg ikan - aku suka campur ikan kembung, ikan sadin dan ikan tenggiri
5 ulas bawang merah - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
1/2 cawan udang kering - kisar
6-7 biji cili kering - ikut suka pedas, nak lagi pedas letak la lagi banyak
1 inci halia - kisar
1 inci lengkuas - kisar
1 paket rempah kari ikan - aku guna baba's
3-4 keping asam keping
2 mangkuk santan
2-3 batang serai - ketuk
2-3 camb kerisik

Hiasan
Timun
Kacang panjang
Daun kesum
Bunga kantan
Telur Rebus
Taugeh
Limau kasturi

Sambal:
Cili kering
Cili Api
Belacan
Limau kasturi
Asir asam jawa
Bawang putih
Secubit garam


Cara-caranya:

1. Spaghetti direbus dengan air dan secubit garam hingga empuk. Bila dah empuk, angkat, tos dan digaul dengan sedikit butter supaya spaghetti tak melekat sesama sendiri.

2. Bahan-bahan hiasan dihiris kecuali telur rebus dihiris nipis. Telur dipotong 4.

3. Ikan direbus hingga masak. Angkat. Ambil isinya dan dikisar. Bahagian tulangnyer jangan dibuang. Kisar dan tapis ambil airnyer sebab air kisar tulang ikan ni manis rasanya dan menambah rasa kepada kuah laksa.

4. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis semua bahan kisar dan serai hingga garing dan wangi.

5. Bila dah wangi masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan sedikit air. Masak hingga rempah masak dan ditambah kerisik.

6. Masukkan santan dan isi ikan yang dikisar beserta dengan asam keping. Masak hingga kuah mendidih. Jangan dibiarkan hingga santan pecah minyak, nanti tak sedap. Rasakan garam gula.

7. Untuk sambalnya, kisar semua bahan kecuali limau kasturi. Limau kasturi dihiris nipis dan digaul bersama sambal.

8. Hidangkan laksa dengan kuah, accessories, dan sambal.

1 comment:

Unknown said...

Full Article replica designer backpacks have a peek at this site dolabuy hermes visit their website replica gucci

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...