Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, March 22, 2009

Nasi Goreng Cendawan


Tak sempat lagi nak tulis resepi coz nak gi main bowling dulu. Dah tensed la buat proposal project sem akhir..

02/06/2009
Finally, ari ni ada lapang skit kat opis..so boleh menaip resepi. Sekarang students semua cuti, 1 modul dah siap, tunggu masa untuk hantar untuk printing je. Ye lah..tensed sebenarnyer kat opis aku yang haru biru ni..ada ke boss aku, dia arahkan staf dia reshuffling tempat duduk pensyarah..alasannya tak mau ada puak2..isy mana la puak2 dah tetua ni..aku sebenarnyer bukan tak nak ikut arahan dia suruh pindah tempat duduk..tapi memikirkan banyaknyer barang2 yang aku nak kena angkat..aku tak larat...buku2 yang bertimbun2, nota2 yang berkoyan2..tak termasuk lagi cenderahati given by the students..PC lagi..makin kurus kering la aku nak angkat semua2 tu. lagi pun aku selesa dok level bawah..tak yah panjat tangga..maklu la..aku ni sempot..heheheh...kekadang aku terpikir2, tak ader lagi ker cara lain yang bos aku leh introduce untuk merapatkan silaturrahim antara staf selain dari reshuffling tempat duduk ni...uhukssss walaubagaimanapun, kita share resepi dulu...


NASI GORENG CENDAWAN

2 mangkuk nasi - masak nasi untuk buat nasi goreng ni elok 'seroi' sikit kata orang utara
3 ulas bawang putih - ketukkan pecah-pecah
1/2 cawan isi ayam - dipotong kecil-kecil
6-7 ekor udang - nak letak banyak pun tak aper, bergantung kepada bajet dan stok dalam peti ais
1 paket cendawan tiram - siat kecil
1/2 camt serbuk lada hitam
3 biji cili api - ketuk pecah
1 biji telur
2 camb sos tiram
garam gula to taste
minyak untuk menumis
Hiasan - daun sadri, badan panggang, bawang goreng

Cara-cara:

1. Panaskan minyak. Masukkan telur dan dikacau macam nak buat scrambled egg. Angkat telur dan ketepikan. Tumiskan bawang putih hingga kuning dan garing.

2. Masukkan ayam dan udang. Masak hingga ayam dan udang empuk.

3. Tambahkan serbuk lada hitam, cili api, sos tiram dan cendawan. Kacau rata.

4. Masukkan nasi yang telah dihancurkan dan juga telur hancur. Kacau rata-rata. Rasakan garam gula.

5. Semasa menghidang, taburkan bahan-bahan hiasan.

Kalau kat restoran harga nasi goreng cendawan ini ialah RM4.50 heheheheh

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...