Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, March 22, 2009

Muffin Nestum


Asal resepi ni bukan untuk buat muffin, asal resepinyer untuk buat kek biasa je. Tapi bila memikirkan yang my girls ni memang suka makan sambil main so i modified jadi muffin. Senang sikit depa nak makan sambil main. Depa ambik 2-3 biji sumbat masuk poket seluar and terus main. Poket seluar tu jangan cerita la penuh dengan habuk muffin dan berminyak-minyak..haiii...First time aku buat muffin ni aku memang tak sempat nak merasa langsung. Dah siap buat kek ni, aku naik tingkat atas umah, mandi dan solat. Bila aku turun aku ternampak anak aku yang sulung tu tengah berkumpul dengan anak2 jiran aku sambil menghadap 1 tupperware muffin ni. Tup-tup licin. Sedap depa kata. Maka malam tu aku terpaksa buat another batch of this muffin. Aku tak kisah depa nak makan sampai abis. Memang masak untuk anak2 pun. And aku lagi suka bila tengok dengan anak jiran aku sekali suka muffin ni. Actually senang jer nak membuatnyer, cuma nak mula membuat tu yang malas sikit heheheh... Kalau ikut adunan yang aku buat, aku dapat 32 muffins.


MUFFIN NESTUM

300 gm butter
230 gm gula kastor
6 biji telur
210 gm tepung gandum - ayak
1 camt baking powder - ayak
200 gm serbuk kacang hazel (hari tu aku tak ada kacang hazel, aku pakai kacang tanah je, serbuk badam pun ok gak)
20 gm susu tepung - ayak
100 gm nestum
1 camt esen vanilla
1/2 camt garam
cawan kertas

Optional - coklat chip, cranberries
Hiasan - manik hiasan, krim mentega pelbagai warna (kalau nak menghias laaa which i did not)


Cara-caranya

1. Pukul mentega dan gula hingga kembang.

2. Tambahkan telur satu persatu dan teruskan pukul.

3. Tambahkan esen vanilla. Masukkan tepung yang telah di ayak, susu tepung, baking powder, garam. Pukul sebati.

4. Tambahkan serbuk kacang, coklat chip, cranberries dan nestum. Kacau lagi hingga sebati.

5. Masukkan ke dalam cawan kertas sebanyak separuh penuh dan dibakar 180'C selama 20 minit atau apabila muffin kelihatan perang. Sentiasa cek menggunakan lidi.

6. Bila muffin dah sejuk, boleh dihias dengan krim mentega.

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...