Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Monday, July 16, 2012

Gulai Darat Tulang Rusuk

Assalamualaikum.. hujung minggu ni buat apa? Mesti pergi shopping persiapan nak sambut puasa dan raya kan...minggu depan kalau nak shopping dah tak leh makan-makan kat mall dah..Selamat Datang Ramadhan Almubarak...moga diberi kekuatan oleh Allah SWT untuk terus menjalani ibadah puasa pada tahun ini...

Mieza memang tak ke mana-mana wiken ni..semua ahli keluarge demam..hanya mieza sorang je yang masih bertahan..selalunya begitulah..bila semua demam akan tinggal sorang yang bertahan untuk jaga semua yang demam..Allah Maha Mengetahui..tiga hari berturut-turut menjadi pelanggan klinik..dimulai dengan Wawa yang demam dan batuk-batuk..kemudian last nite bawa Papa dan Umar yang demam dan selsema dan batuk...fuhhh..hari ni lak mama bawa kakak Adnin pulak..sib bek kakak adnin sihat sepanjang last week sebab last week kakak trial UPSR..semoga semuanya cepat baik..

Dalam entry yang lepas mieza paparkan Nasi Serai Mentega..lupa pula mieza nak inform tentang lauk yang mieza makan dengan nasi tersebut..selalunya jika memasak nasi tumis mieza akan pasangkan nasi tersebut dengan dalca atau kari daging atau gulai darat macam ni..kekadang mieza masak ayam yang berkuah pekat..ada juga time nya mieza akan masak ikan siakap dan sebagainya...buat Azie yang bertanya mieza makan nasi serai mentega tu dengan apa..haaaa ini lah pasangannya..gulai darat tulang rusuk dan juga ayam masak kuzi kering..insyaAllah mieza akan postkan resepi ayam tu esok...serta sayur campur..


Gulai darat ni adalah resepi turun temurun family mieza...arwah nenek suka sangat masak gulai darat..kekadang arwah masak gulai darat ayam fullamakkkk memang sedap..mak juga selalu masak gulai darat masa dia larat dulu..tapi sekarang mak dah tak masak lagi..dah tak larat dan matanya juga kurang jelas..walau pun dapat resepi arwah nenek dan mak tapi gulai darat mieza tetap tak leh menandingi gulai darat depa..walaupun guna resepi yang sama..kata orang air tangan tu lain...sama macam teh tarik..arwah nenek kalau buat teh tarik masyaAllah sedap nye..kalah teh tarik kedai mamak..sekarang nenek dah tak der..cuma kenangan teh tarik nenek je yang sentiasa hidup dengan kami..


GULAI DARAT TULANG RUSUK
Resepi Family Turun Temurun
By; mieza @ WAWMC

2 batang tulang rusuk - potong selebar 2 inci
3-4 biji kentang - kupas kulit dan belah 4

Bahan tumis:
2 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
5 sk cili kering kisar


Bahan kisar:
2 cm kunyit hidup
10 ulas bawang merah
2 cm lengkuas
2 cm halia
5 ulas bawang putih

Bahan lain:
250 gm santan pekat
3 sb rempah gulai darat - mieza beli kat pasar Siti Khadijah, KB
Garam & Gula
Sedikit gula melaka
2 sb kerisik
2-3 keping asam keping
1 mangkuk air


Cara-cara:

1. Rebus tulang rusuk hingga empuk. Biar hingga air hampir kering. ketepikan.
2. Panaskan minayk dalam periuk yang lain. Tumis bahan tumis hingga wangi. Kemudian masukkan bahan kisar dan tumis hingga pecah minyak.
3. Masukkan rempah gulai darat hingga kembali pecah minyak dan masukkan kerisik.
4. Masukkan tulang rusuk yang telah direbus hingga empuk dan digaul sebati dengan bahan tumis.
5. Tambahkan 1 cawan santan + 1 cawan air bersama kentang ke dalam periuk dan renehkan sehingga kentang empuk.
6. Masukkan santan yang selebihnya dan air secukupnya. Tambahkan gula melaka, garam dan asam keping.
7. Renehkan sehingga semua sebati dan kuah agak pecah minyak.
8. Rasakan garam gula secukupnya. Sedap dihidangkan dengan nasi tumis mahupun nasi putih.


Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...