Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Wednesday, July 16, 2008

Buttered Prawn


Aku suka sangat makan ni kalau pergi Garden Seafood, Along suka Buttered sotong, so sometimes aku tukar-tukar between squids and prawns. Paling aku suka nestumnya, siap tabur atas nasik lagi, jadi nasik bernestum. Kalau kat Garden seafood tu satu hidang RM15, udangnya adalah dalam 5 ekor. Masa tu aku tatau nak masak benda alah ni, so one day, aku "tangkap" restaurant's waiter tu aku tanya macam mana nak masak buttered prawn ni. Sekali dia cakap, "senang je kak, taruk je nestum madu". So that's the secret, pakai nestum madu. Tapi sekarang ni kalau nak senang, and cepat, maklum la time is limited, beli je rempah untuk buttered prawn dalam packet, ada jual kat Cosway hehehe RM4.90 sebungkus. Lagi senang you! And sedap as well. But let's share the recipe yang tak pakai paket punya!

BUTTERED PRAWNS

15 ekor udang sederhana besar
120 gm nestum madu
90 gm mentega
2 tangkai daun kari
5 biji bawang putih - cincang
1 inci halia - cincang
2 camb susu tepung (ada orang pakai susu cair, tapi aku suka susu tepung)
4 biji cili api - hiris kecil kecil
lada hitam - untuk perap udang.
garam gula to taste

Cara-cara:

1. Udang disiang, belah belakang, buang urat hitam.

2. Perap udang dengan sedikit garam, lada hitam, dan gula selama 15 minit.

3. Cairkan mentega dalam kuali, goreng semua udang sampai masak, angkat dan toskan. Ketepikan.

4. Dalam mentega yang sama, tumiskan bawang putih, halia, cili api, dan daun kari sampai garing.

5. Bila dah garing masukkan nestum dan susu tepung dan kacau cepat-cepat sebab takut nanti nestum hangit. Gunakan api kecil saja.

6. Masukkan udang dan digaul rata. Angkat dan hidang. MMMMmm DeliCIOUS!

Kalau nak buat buttered sotong pulak, tukar je prawns tu dengan sotong. Tapi sotong tu aku goreng celup tepung goreng ayam KFC tu dulu, then baru aku humban masuk dalam rempah nestum tu. Kalau tengok Along makan, mesti dia jilat nestum tu sampai licin, suka sangat tengok dia makan !

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...