Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Wednesday, August 13, 2008

Masak Lemak Pucuk Ubi


Sayur hari ni ala-ala kampung. Pucuk ubi tu my mom in law kasi yesterday masa aku balik kampung jenguk jenazah Pak Long. Tak lah banyak mak kasi but enough for one meal for me one family. Yang makan cuma aku and hubby, the kids tak makan pucuk ubi. Dapat semangkuk jadilah. Aku memang suka masak lemak pucuk ubi ni. Nak pulak kalau letak udang segar lagi sedap. Tapi hari ni tak ada stok udang dalam freezer so aku ganti dengan udang kering. Udang kering tu rendam dalam air panas, and then tumbuk-tumbuk sikit bagi dia pecah-pecah.


MASAK LEMAK PUCUK UBI

Pucuk ubi kayu - celur dan hiris nipis-nipis
Semangkuk santan
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
5 biji cili api
2 batang serai - diketuk
2 keping asam keping
1 cm kunyit hidup
7-8 ekor udang - boleh ganti udang kering atau ikan bilis kalau kehabisan udang macam aku hari ni


Cara-Cara:

1. Tumbuk bawang merah, bawang putih, cili api dan kunyit hidup hingga lumat.

2. Di dalam periuk, masukkan pucuk ubi yang telah dicelur, bahan tumbuk, serai, santan, asam dan udang. Masak hingga santan mendidih. Rasakan garam gulanya.

Kalau balik kampung, makan masak lemak pucuk ubi dan ikan bakar air asam, pastu makan pulak bawah pokok kat luar rumah, mmmmm memang sedap!

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...