Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Thursday, August 14, 2008

Sotong Keturma



Dah buntu dah kepala nak masak apa hari ni. Apa yang ada dalam freezer cuma sotong, 2 keping tenggiri dan a few ikan kembung. And daging, tapi tak rasa nak makan daging la pulak hari ni. So aku defrost kan sotong. Nak masak apa aku pun tatau. Last-last aku belasah resepi ni. Main campak-campak je. Tapi rasa kelainannya. Aku reka nama sendiri, Keturma, lawak la pulak. Combination 'ketumbar' dan 'kurma'. Kalau Chef Wan baca blog aku ni mesti dia gelak gila. Tak kisah lah, aku punya masakan, lantak aku la nak letak nama ape pun janji sedap heheheh. Selalunya sotong ni aku masak sambal, or tomyam, or lemak, or kerabu. Pengkritik masakan aku (my hubby) tak balik lunch so aku kena tunggu sampai petang untuk dengar apa komen dia tentang resepi baru aku ni. Aku suka dia kritik my cooking so that aku tau apa yang kurang. Next time masak leh improve.


SOTONG KETURMA

5 ekor sotong besar - kalau guna kecil kenalah banyak sikit, dicuci dan dipotong bulat, nak kelar petak-petak pun boleh. Kuantiti ni bergantung pada saiz keluarga. Kalau small family like mine, 5 ekor yang besar ni dah cukup dah.

2 ulas bawang putih - kisar
3 ulas bawang merah - kisar
2 cm halia - kisar
1 biji bawang besar - potong bulat
3 biji cili merah - potong panjang
Daun ketumbar - hiris halus
3 camb sos cili
2 camb sos tomato
2 camb serbuk ketumbar - jadikan pes
2 camb serbuk kurma - jadikan pes
2 batang serai - diketuk
6 helai daun limau purut
1/2 camt lada hitam - coarse
garam gula to taste
Minyak untuk menumis

Cara-cara:

1. Panaskan minyak dalam kuali, kalau non-stick pan lagi bagus, rempah tak melekat dan hangit kat kuali.

2. Tumiskan bahan kisar dan juga serai hingga bawang garing dan wangi.

3. Masukkan pes kurma dan ketumbar dan masak lagi hingga rempah masak dan pecah minyak.

4. Masukkan sos tomato, sos cili, dan lada hitam. Kacau sebati.

5. Masukkan sotong, bawang besar, cili merah, dan daun limau purut. Masak hingga sotong masak. Rasakan garam gula. Jika suka berkuah boleh diletak sedikit air.

6. Hiaskan dengan daun ketumbar semasa menghidang.

4 comments:

the girl who whines said...

ada sedap kar? eh,i dat trifle peach u posted the other day. jadi,tp silap la, patutnya letak dlm mangkuk kecik2,for ndivduals...letak dlm mangkuk ayun besar,uish,susah nk mkn aaa..

Mieza said...

Dinda Mard, memang, trifle peach tu elok letak dalam small cup, senang nak makan, kalau letak dalam mangkuk ayun besar time nak potong tu dia terbalik. Tapi kakak mu ini malas la pulak nak susun cup kecil2 tu, lagipun makan dengan along, bawa kuar mangkuk besar tu and sudu sorang satu and ngap laaaaa hahahha.

the girl who whines said...

heheh..
dah tgl sket dh trifle yg org buat tuh..mula2 riso gak mcm nk tak habis je gayanya sbb this morning,yg dlm mangkok besor tu masih lom bersentuh,balik dr meeting after lunch,bukak fridge,dah tgl half! rupanya ampidus suka menda2 ada custard ni..sep baik ada org suka..klu tak,batat dlm fridge tu..

Unknown said...

2016-2-23 leilei
coach factory outlet online
burberry outlet
michael kors handbags
louis vuitton pas cher
air jordan shoes
mont blanc pens
ray ban sunglasses
air jordan 4
michael kors outlet
longchamp pas cher
michael kors outlet
new balance shoes
jordan 3s
michael kors handbags
air max 90
jordan shoes
fitflops sale clearance
longchamp outlet
ralph lauren
tiffany and co
polo outlet
uggs on sale
adidas shoes
canada goose jackets
ture religion outlet
nike outlet store
nike air max
coach outlet online
nike blazer
michael kors bags
christian louboutin sale
michael kors outlet
christian louboutin shoes
nike air max 95
burberry outlet online
canada goose jackets
true religion
ray ban sunglasses
adidas superstar
ugg boots for sale

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...