Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, August 10, 2008

Trifle Peach



Aku ni memang suka makan dessert. Aku suka sangat kalau office buat course ke meeting ke kat Hotel Ancasa, Pudu. Kat situ dessert dia variety sangat. Selalunya aku buat dessert ni kalau buat open house. Lately ni sejak sambung belajar memang tak ada masa nak masak banyak-banyak. Yang penting masak nasi dan lauk, desserts ni tolak tepi. Along tu bukan main lama dah mintak dibuatkan tiramisu, sampai sekarang aku tak buat lagi sian dia. Bahan semua ada. Insya Allah, next week cuti poli aku cadang nak buat tiramisu untuk dia. Buatnya bukan lama pun, tapi masa nak mula tu yang liat sikit. Homework memang banyak, kuiz aku tak siap lagi, paper and assignment satu pun tak sentuh lagi. Tapi hari ni kita buat triffle peach ni dulu. Lepas ni kita menatap la buku pulak siapkan homework hehehe. (Pic 1 : pandangan dari atas. Pic 2: Pandangan dari sisi)

TRIFFLE PEACH

1 swiss roll atau sponge kek - perisa apa pun tak apa, kalau rajin buat kek ni sendiri, kalau tak ada masa (bukan malas) macam aku ni boleh beli swiss roll atau sponge kek dari kedai kek je. Aku beli kat king's Confectionery
1 tin slice peach - brand ape pun tak ape (be carefull with the expiration date!)
1 kotak kristal jelly - brand nona ataupun jell-o pun ok
1 tin susu cair
1 tin air - guna tin susu tadi
7-8 camb gula pasir
5 camb tepung kastard
3/4 cawan air
whipping cream / nestle yogurt - aku pakai yogurt - cepat, dah siap, tak payah nak whip lagi :)

Cara-cara:

1. Pakai mangkuk kaca jernih, see-thru. Bukan apa, psychology je ni, kalau pakai mangkuk tak see-thru pun tak apa, tak mengubah rasa pun, cuma untuk self-satisfaction je, coz nanti boleh tengok layer by layer dia.

2. Swiss roll dihiris bulat-bulat setebal 1/2 inci dan disusun di dalam bekas kaca. Tuangkan jus buah pic dalam tin tu ke atas kek hingga meresap. Ketepikan.

3. Masak susu cair, 1 tin air, gula putih hingga mendidih. Bancuh tepung kastard dengan 3/4 cawan air dan tuangkan ke dalam renehan susu. Kacau hingga kastad likat dan dituangkan ke atas susunan kek. Biarkan sejuk dan keras.

4. Susun buah pic ke atas layer kastad.

5. Sediakan bancuhan jelly. Ikut peraturan pada kotak jelly. Tuangkan jelly ke atas susunan buah pic. Simpan dalam peti sejuk sehingga jelly beku.

6. Keluarkan triffle dari dalam peti ais. Tuangkan yogurt ke atas layer jelly dan disusun hirisan pic. Simpan dalam fridge. Bila nak makan baru disendukkan ke dalam mangkuk.

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...