Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Thursday, August 18, 2011

Cik Mek Molek - Kuih bajet ayu..



Salam semuaaaaa..apa khabar..semoga baik-baik saja kita di hari ke 18 kita berpuasa ni ya..semalam mieza tak masak sebab academic advisee mieza organize kan majlis berbuka puasa bersama academic advisor nya (mieza la tu) dan depa jemput juga a few other lecturers untuk join..depa organize kat Restoran Briyani Gam di Tg Malim ni..jadi semalam mieza off main masak-masak..petangnya mieza ke bazar Ramadhan depan umah ni beli sedikit pajeri terung dan gulai kawah untuk bersahur..bila balik dari majlis tu semalam dah kepenatan dan kemengantukan sebab makan nasi briyani dengan banyak terus tak larat nak update blog..



Jadi tayangan hari ni bukanlah masakan semalam..ni masakan petang bila entah lupa dah..bagi memenuhi permintaan mak yang sangat suka dengan kuih cik mek molek ni maka mieza buat kan la..dulu-dulu sebelum suami mieza tu jadi suami mieza..maka idak la dia tu orang kelantan kan..dia tak pernah makan kuih ni..bila dah kawin dan mieza introduce kan kat dia..eh eh dia tersuka pula..kalau balik kampung di kelantan dia akan suruh mieza beli for breakfast..anak-anak pun suka kuih ni..kekadang gula kat dalam tu tak sempat sejuk lagi depa dah nak ngap..

Bila ada kawan tanya berapa sukatan tepung dan ubi...alahai mieza tak pernah timbang..sebab kalau nak kira ketul ubi ada yang ketul kecik besar kan..insya Allah lain kali mieza akan berusaha untuk menyukat tepung dan ubinya...yang penting tepung jangan banyak sangat nanti keras dan uli atau gaul hingga tidak melekat di tangan (melekat sikit-sikit boleh la)..




CIK MEK MOLEK
Recipe & Source: Mieza @ WAWMC

4-5 biji ubi keledek - saiz biasa
1 cawan tepung gandum (sebenarnya sukatan ni subjective..kalau ubi tu besar-besar may be 1 cawan tepung tak cukup..pendek kata sukatan ni bergantung kepada saiz keledek..)
1 sk garam
Gula pasir secukupnya
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:

1. Ubi keledek direbus dengan sedikit garam dan air hingga empuk. Bila dah empuk, angkat tos, kupas kulitnye dan dileyek.

2. Ulikan bersama tepung gandum hingga menjadi doh yang sesuai, tak melekat ditangan. Tapi harus diingat terlalu banyak tepung akan menyebabkan kuih menjadi keras dan boleh di baling ke dinding hahahahaha.

3. Ambik sedikit doh tadi dan dibuat bentuk bulat dan dileperkan (macam gaya nak buat kuih karipap gitu) dan diletak 1 camt gula pasir. Bentuk kan kuih menjadi bujur (macam karipap, cuma tepinya tidak dikelepet macam karipap). Buat hingga habis.

4. Goreng dalam minyak yang penuh hingga garing. Biarkan sejuk dulu baru di makan sebab takut gula yang panas memedihkan mulut.

Kuih teradisi yang sedap sangat

2 comments:

Nuwairani said...

sama menu kita! hihih...best kan cek mek ubi stello ni...

Mieza said...

@ nani..menu hari isnin rasanya..baru nak tayang hari ni sbb tgk nani dah tayang hahhaa..ubi stelo ni masak apa pun sedap..kekadang akk buat sayur dengan pucuk nyer pun sedap..ubinya celup tepung dan goreng makan dengan sambal kicap..syedap tak hengat nani oiiiii hehehe

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...