Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Thursday, June 16, 2011

Steamed Chocolate Muffin With White Chocolate Chips



Nora Elena dah pun tamat..muffin ni pun dah tamat juga...kukus muffin ni untuk tea petang tadi..terus makan-makan sambil tengok episod last Nora Elena...haiiiii hensemnya la hai si Seth ni...secocok je dengan Nora tu kan..heheheh teringat lak zaman bercinta dedulu..ahakkksss



Resepi muffin ni aku ambik dari umah Kak Ummi..sedap muffin ni..moist sangat..tapi aku tambah white chocolate chips coz tanak bagi color dia itammmmmm je...biar ada bits putih..dan sedap sangat bila ada white choc chips tu..tak sesia menderhaka kat resepi orang hehehee..ampun tuan punya resepi...



Petang tadi cuma buat 1/2 the batter je..banyak biji juga dapat coz guna acuan mini..the one-bite size..senang nak makan..sekali ngap je..anak-anak suka muffin ni..tambah pula buat mini size..memang leceh coz acuan kecil..tapi convenient! :)



Jom tengok resepinya! Kalau ada function yang melibatkan kids, ie birthday ke or family gathering ke, muffin kukus ni memang sesuai..


STEAMED CHOCOLATE MUFFIN WITH WHITE CHOCOLATE CHIPS
Resepi: Maklang Azie
Sumber: Kak Ummi @ Home Sweet Home
Modified by: Mieza @ WAWMC


Bahan A:-

2 cawan susu cair (aku guna susu segar)
1 cawan minyak masak/250 gm mentega & cairkan. (aku guna sunflower oil)
1 3/4 cawan gula kastor
1 biji telor
1 sudu besar coklat emulco
1 sk vanilla extract/essence

Bahan B:-

250 gram tepung superfine/tepung gandum (aku guna tepung gandum)
50 gram serbuk koko (aku guna Van Houten)
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat

Bahan lain :-

White chocolate chips secukupnya - (aku tambah)
cawan kertas secukupnya

Cara-Cara:-

1. Satukan bahan A hingga sebati. Kacau guna whisker sahaja.

2. Ayak bahan B dan masukkan ke dalam bahan A dan kacau rata, jangan terlebih kacau.

3. Tuang 3/4 penuh ke dalam acuan kertas/muffin cups. Taburkan white chocolate chips dan kukus selama 10 - 15 minit. Balut penutup kukusan dgn towel.


Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...