Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, April 24, 2011

Blueberry Pancake

Jenguk-jenguk dalam fridge ada lagi blueberry filling lebih buat blueberry tart last week. Nak guna untuk buat blueberry cheesecake sikit sangat..tetiba teringat hari tu godek-godek tenet jumpa resepi blueberry pancake yang yani post kat my resepi. Tapi aku ubah suai sikit la...aku tak guna blueberry jem tapi aku guna blueberry filling. Pastu pancake tu aku letak yis sebab baking powder aku dah abis..(kes lupa beli hua hua hua)..pastu aku time buat tu aku tak main sukat-sukat pun main agak-agak je..tapi kalau belum biasa elok la ikut sukatan..walau apa pun, anak-anak memang suka sangat dengan bb pancake ni..

Dah siap potong kecil-kecil untuk anak-anak makan...yummmy!






BLUEBERRY PANCAKE

Bahan-bahan:


100 gm blueberry filling
2 biji telur
120 gm tepung gandum - ayak
1 sudu besar susu tepung -ayak
1 sudu kecil baking powder/instant yis - ayak
2 sudu besar air - boleh tambah air mengikut texture bater,
40 gm mentega cair
40 gm gula kastor


Cara-caranya:


1, Masukkan telur, gula, air dan blueberry filling ke dalam mangkuk. Kacau sekejap dgn "hand whisk"

2. Masukkan mentega cair. Kacau lagi.

3. Masukkan 1/3 daripada bahan yang telah diayak ke dalam mangkuk tadi. Kacau lagi.

4. Masukkan lagi yg selebihnya. kacau cepat-cepat supaya tak berketul.

5. Panaskan pan leper menggunakan api kecil untuk mengelakkan hangit (tapi anak-anak aku siap request supaya hangitkan sebab depa suka yang hangit-hangit).

6. Leserkan dengan sedikit margerin. Ambik 1 senduk adunan tadi. Letakkan ke dalam kuali yg telah panas.

7. Apabila dah nampak lubang-lubang pada permukaan pancake, bolehlah balikkan pancake ke permukaan satu lagi. Biarkan sehingga masak.


Nota: Kalau time aku malas aku masukkan semua bahan dalam blender dan aku blend jer...nak cepat...maklum la tajuk blog ni kan 'when a working mother cooks' sesuai untuk orang-orang yang on the run!

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...