Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Wednesday, April 27, 2011

Tuna and Crabball Quiche

Dah lama aku tak masak quiche ni..sejak pindah umah kat taman wangsa ni belum penah masak lagi..bukan aku malas tapi aku kureng gemar dengan acuan pie aku tuh...aku dok teringin nak acuan pie yang leh tanggal bottom dia..senang la sikit nak keluarkan quiche/pie yang dah masak...apa-apa pun hujung minggu ni hubby dah agree nak bawa gi kedai baking ingredients bagus kat shah alam...walau pun pakai acuan pie yang tak leh tanggal dasarnya, aku tetap bake quiche hari ni..sebab dah teringin sangat nak makan...quiche ni pakai cheddar cheese sebenarnya, tapi aku tak der cheddar, aku cuma ada mozarela dan parmesan,,jadi aku guna je la apa yang ada...


ready to go inside your mouth...emmmmmm




Sedia untuk dibakar...




Dah masak! Tapi kena let it cool first...in a meantime leh la bancuh kopi duluuuuuu...




Jom makan quiche semua!





TUNA AND CRABBALL QUICHE

Bahan pastry:

220 gm tepung gandum
125 gm mentega sejuk, didadu
1 camca besar gula aising
1 biji telur, dipukul sedikit

Bahan filling:
1 tin tuna flakes in olive oil, ditoskan
1 biji bawang besar, didadu halus
1 camb fried garlic - boleh beli kat pasaraya atau guna je 2 ulas bawang putih yang cincang halus
Sedikit carrot yang didadu - boleh guna mix vegie tapi anak-anak aku tak suka mix vegie jadi aku cuma letak carrot
1 biji tomato - dadu
2-3 biji carbball - dadu
Sedikit capsicum - dadu
1 camca besar mentega
1/2 cawan susu segar
2 helai daun bay
Sedikit oregano dan rosemary
1/2 ketul kiub ayam - aku pakai knorr
1 camca teh serbuk lada hitam
2 camca besar hirisan daun bawang
3 biji telur - pukul sedikit
Secubit garam
25 g parutan keju cheddar
Sedikit parmesan cheese


Cara-caranya untuk pastry:

1. Satukan tepung dan gula aising alam mixing bowl. Gaul rata. Masukkan mentega dan ramas dengan hujung jari sehingga menjadi seakan-akan serbuk roti. Tuang telur sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Tak pe jika telur tak habis digunakan.

2. Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik cling, leperkan sedikit dan simpan dalam peti sejuk 20 minit. Keluarkan doh dan canai doh antara 2 keping plastik. Canai setebal 0.3cm dan berdiameter kurang lebih 30 cm.

3. Alihkan doh ke dalam acuan pie. Kemaskan doh dan potong lebihannya.

4. Kemudian cucuk2 permukaan doh dengan garfu, tujuan untuk membuang udara semasa proses membakar nanti.

5. Ambil sekeping aluminium foil, letak atas doh tadi dan tuang kekacang atau beras dan bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C, selama 15 minit.



Cara-cara untuk filling:


1. Satukan semua bahan kecuali keju. Gaul-gaulkan sebati. Rasakan garam gulanya.



Cara-cara penyediaan quiche:

1. Ambil pastry yang dah dibakar tadi. Isikan fillingnya. Taburkan cheddar dan parmesan cheese di atasnya.

2. Bakar pada suhu 175C, selama 20 - 25 minit. Bila masak keluarkan dari oven dan biar sejuk, baru ditanggalkan dari acuan.

3. Potong dan hidangkan dalam piring


Sesuai untuk brekfast ataupun minum petang.

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...