Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Friday, April 29, 2011

Cekelat lagi!!!!! - Eggless Supermoist Chocolate Cake

Cekelat lagi hari ni...dah 3 hari berturut-turut makan cekelat...sib baik muka lum jadi muka kaler ceklat lagi huhuuhu...hajat asal nak buat Devil's Food Choc Cake lepas jenguk dapur Kak Nor Secubit Garam...tapi tak der cream cheese kat umah..dah pegi Billion and Yat Fong pun tak der juga...terbengkalai lagi niat di hati...pastu nak wat Red Velvet Cake..pun kena pakai cream cheese..nak buat muffin yogurt rasa malas nak kuar gi beli yogurt..yang meet the staff in my pantry ialah eggless choc cake ni saje..tu yang jadi kek ni petang ni..

Resepi nya aku skodeng dapur CMG..resepi asal dia amik kat orang lain gak..tapi aku dah improvised ikut apa yang ada kat dalam pantry aku hehehe...aku suka ziarah dapur dia sebab gambarnya sungguh menggiurkan..tak macam gambar aku ni kelabu asap kakakaka..

Ok cukup bercakap, meh kita layan mata tengok gambor dan resepinya...


CMG letak strawberry aku letak cherry...bunyi 'rry' gak kat bakang dia!







Aummmmm! masuk mulut!







See...smudgy tul mulut dia...dah comot anak mama!!!




EGGLESS SUPERMOIST CHOCOLATE CAKE

Bahan-bahan:


1 cawan tepung gandum*
1/2 cawan serbuk koko *
1 camca teh baking powder*
1/2 camca teh soda bicarbonate*
2 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)

1 cawan gula perang @ soft brown sugar
1/2 cawan minyak jagung (aku guna mentega cair)
1 1/4 cawan air dari peti sejuk
1 camca teh esen vanilla
1/2 camca teh mocha flavor (aku guna white nescafe)
Secubit garam
1 camca teh cuka makan atau jus lemon
1/2 cawan buttermilk (aku tambah sebab kebetulan ada dalam peti ais)
Coklat ganache untuk hiasan
Strawberry segar untuk hiasan (aku guna cherry merah dan hijau)

Bahan untuk coklat ganache:

1 keping cooking chocolate
3 camb butter
2 camb susu cair

Cara-caranya:

1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan sedikit minyak, alas dasar tin dengan kertas minyak. Atau guna tin bulat berukuran 8 inci. Ketepikan.

2. Dalam satu bekas, masukkan bahan-bahan yang diayak bersama gula perang dan garam tadi, gaul rata. Tuang air, minyak, esen vanilla dan mocha falvor, dan kacau dengan whisk hingga semua sebati dan tidak bergentel2.

3. Masukkan cuka atau jus lemon dan kacau hingga sebati. Tuang dalam tin dan bakar selama 35 - 40 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing2. Sejukkan kek sebelum dihias.

4. Untuk menghias tuangkan coklat ganache ke atas kek dan hias dengan buah strawberry atau lain-lain buah kegemaran...(jangan hias dengan buah kelapa dah laaaa...ngeh ngehh)


Cara membuat coklat ganache:

Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk tahan panas dan dipanaskan secara double boiling. Kacau sentiasa sehingga semua cooking chocolate cair dan pekat. Tuang atas kek..yummmy!

2 comments:

izahdaut said...

resepi ni asalnya dari kak dayang.. memang mabeles. saya pun dah cube. budak2 suka la tu

Mieza said...

mmg bebudak suka..nnt nk cuba devil's food choc cake lak insyaAllah!

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...