Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, April 24, 2011

Roti Poket Dengan Inti Daging

Salam malam Isnin, mesti semua orang tak syok sebab esok dah kerja..malam ni la semua orang sibuk nak iron baju...baju anak sekolah, baju kerja suami, kalau yang bekerja macam aku ni baju kerja sendiri...kekadang berpeluh sampai ke betis...tapi tak per itupun bak spa dan sauna gak...moga-moga peluh yang keluar masa iron tu dibawanya kuar lemak dalam badan...leh slim skit..apa-apa pun meh tengok roti poket aku dulu..

Resepi ni aku adapt dari resepi Che Mat Gebu yang glamer dengan blog masakan dia tu...aku memang jeles kalau visit blog dia...cooking dia semua sedap-sedap...boleh tambah gemuk aku kalo dok berjiran dengan dia...pastu set pinggan mangkuk yang dia tayang tu semuanya cantik-cantik dan lengkap. Tapi resepi ni aku ubah suai skit la mengikut citarasa family aku macam sayur kubis etc aku tak letak sebab hubby tak leh makan...jadi aku cuma letak diced carrot...daging pun aku pakai daging cincang instead of daging burger macam CMG. Pastu CMG buat bentuk bulat, aku malas. Jadi aku buat poket tigasegi je. Mari kita tengok resepinya...








ROTI POKET INTI DAGING

Bahan roti :-)

10 keping roti Gardenia
1 biji telur, pukul sedikit dengan secubit garam
Bread crumb secukupnya

Bahan Inti :-)

1/2 paket daging kisar - aku pakai brand ramly
1 biji bawang holland saiz sederhana, cincang
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 keping hirisan halia, cincang halus
1/2 camca teh serbuk lada hitam
1 camca besar rempah kari daging
1 pokok daun sup hiris
1 camca teh kicap cair
1/3 cawan air
1 biji tomato - dadukan

Bahan lain :-)
Sos pilihan - aku pakai sos thousand island


Cara-caranya:

1. Untuk inti: Panaskan sedikit minyak, tumis bawang besar, halia dan bawang putih hingga harum, masukkan rempah kari dan gaul rata. Tuang sedikit air dan kacau rata. Masukkan daging kisar, kacau. Tuang baki air dan masukkan serbuk lada hitam dan kicap cair. Masak hingga kering, rasa dan jika ok matikan api. Masukkan daun sup dan gaul rata. Ketepikan.

2. Untuk roti: Ambil dua keping roti, tindihkan, kemudian canai hingga leper. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Celup roti tadi dalam telur, kemudian golekkan atas serbuk roti sehingga bersalut. Goreng hingga kuning keemasan, masa ni roti akan melembung membentuk poket. Angkat dan toskan.

3. Untuk roti poket: Belah dua roti tadi, kemudian kemaskan poketnya.Isikan dengan intinya, paip sos kegemaran dan hidangkan segera....

Sedap sangat!

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...