Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, May 24, 2011

Marble Cheese Brownie



Setelah kesekian kali ingredients untuk buat brownie ni kuar masuk peti ais akhirnya last Sunday jadi juga brownie yang menjadi idaman hatiku ini..bake this brownie sempena masjlis potluck kat opis yesterday..sebenarnya tak larat nak baking sunday tu sebab baru balik dari PD tapi nak hadir ke majlis potluck dengan tangan kosong (nama pun potluck, where everyone brings their food)rasa segan juga..maka digagahkan diri yang kepenatan tu buat brownie ni...lagipun senang je buat dia, kacau pakai whisk tangan je..except tang cheese tu kena la putar pakai mixer juga..



Masa majlis potluck semalam ramai juga kekawan yang bertanya apa beza brownie dan cake..emmm eden ni bukan kelulusan culinary tapi (risau gak nak jawab soalan tu takut orang culinary baca depa gelak kat jawapan aku)..tapi setahu aku perbezaannya adalah dari segi kuantiti ingredients..cake menggunakan lebih banyak tepung berbanding brownie, and sum brownies tak pakai baking powder compared to cake yang memang kena pakai baking powder..alkisah asal orang yang memula bake brownie ni dia terlupa nak letak baking powder...texture nya juga berbeza, kek lebih spongy berbanding brownie..itu yang aku tahu..yang aku tak tahu memang banyakkkkkk huhuhuhu



Masa potluck semalam ramai yang suka dengan brownie ni..majlis start at 830 am, 900 am brownie ni dah sold out! I'm glad they like it!



Hajat di hati memang nak buat 2 adunan, yelah 1 adunan mana cukup nak cater 40 orang staf kat opis tu, tapi apa kan daya cream cheese cuma ada 1 bar je..bukan kedekut kawan-kawan oiiiiii...len kali kita buat lagi ye!



Jadi ramai la pulak yang mintak resepi, masing-masing nak balik mencubanya..wahhh seronoknya dengar kawan-kawan berkobar-kobar nak bake this brownie..janji dengan kawan-kawan nak post recipe pagi tadi tapi tak dan la hari ni bz skit..kebetulan ada kawan dari Melaka datang...occupied la sikit..ngehhhh



Resepi ni aku ambik dari dapur Kak Nor, yang juga songlap dari umah Rinnchan..tak kisah la dari mana recipe asalnya yang penting rasanya memang mebelessssssss gilerrrrrr ho ho ho


MARBLE CHEESE BROWNIES
Sumber: Rinnchan@Fotopages
Sumber : K.Nor@SecubitGaram


Bahan-bahan Brownies :
250g butter
1 cawan serbuk koko
3 biji telur gred B
1 1/2 cawan gula castor
1/2 cawan susu cair
1 1/2 cawan tepung gandum *Ayak dgn BP & SB
1 tsp baking powder
1 tsp soda bikarbonate
1 tsp esen vanilla


Cara-cara:

1. Cairkan butter. Masukkan serbuk koko dan kacau rata.

2. Handwhisk gula dan telur. Masukkan ke dalam adunan butter+koko. Kacau sebati.

3. Masukkan susu cair dan kacau sebati.

4. Masukkan tepung+BP+SB sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Akhir sekali, masukkan esen vanilla dan kacau rata.

5. Panaskan oven pada suhu 175'C. Alas loyang 10" x 10" dgn grease proof paper. Biar kertas berjuntai pada dua belah yang bertentangan supaya mudah mengeluarkan brownies.

6. Tuang adunan brownies ke dalam loyang dan ratakan. Tinggalkan sedikit untuk membuat marble di atas lapisan cheese nanti.

7. Bakar selama 20 minit menggunakan api atas dan bawah.



Bahan-bahan lapisan cheese:
250g cream cheese
1 cawan gula castor
1 biji telur gred B


Cara-cara:

1. Pukul cream cheese hingga gebu.

2. Masukkan gula dan pukul lagi hingga sebati.

3. Masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.


*Selepas 20 minit keluarkan brownies dari oven. Tuangkan adunan cheese dan ratakan. Paipkan baki adunan brownies ke atas lapisan cheese dan lorekkan corak ikut citarasa. Masukkan semula ke dlm oven dan bakar lagi selama 15 minit atau sehingga cheese masak. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

***Aku potong dan letak dalam paper cup for individual serving :)

Selamat Mencuba!

3 comments:

suzane said...

mieza...thanks for resepi nie...suzane dah dah try and bawa pi ofis...nampaknya sume suka dan dah ada yang order untuk aidil adha ni...tqvm...preparation pun around half and hour je

Mieza said...

@suzane...my pleasure..kat sini pun ramai yg order brownie ni..alhamdulillah semoga rezeki bertambah2 di musim perayaan ni :)

suzane said...

nie yang tambah sayang ngan mieza nie...muah

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...