Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, May 3, 2011

Talam Sagu

Aku tengok ramai sangat blogger masakan yang dah mencuba talam sagu ni..jadi aku pun terpanggil untuk mencuba juga...resepinya aku godek dapur Izzah dan daput Kak Anymz..cuma satu je kuih talam ni yang aku lomahhh iaitu tang nak memotongnya..tak cantik gitu...nak dapat dua potong untuk aku snap picture ni pun terkial-kial aku memotongnya..aku ada baca petua nak potong kuih talam..katanya pakai pisau plastik, baru potongan cantik...ni aku pakai pisau plastik la ni..tapi still tak comeyyyy...err aku punya lapisan bawah tu mak aku kata ter'overcook' skit..sepatutnya sagu tu ada 'mata' dia baru sedap..iyo lah omak..nanti len kali den hati-hati..hehehe..tapi overcook ke tak..kejap je licin!










Ni resepi aku kopipes dari dapur Kak Anymz, tapi aku ubah skit tang gula tu..dan tang lapisan atas..ampun ye Kak Anymz..


TALAM SAGU

Bahan-bahan lapisan bawah:

2 cawan santan cair
1 cawan sagu-cuci dan rendam sebentar
3/4 cawan gula pasir
garam secukup rasa
pewarna merah secukupnya

Cara-caranya:

1. Sapu acuan dengan minyak dahulu.

2. Gaulkan semua bahan hingga sebati. Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 min

3. Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu. Letak adunan lapisan atas


Bahan-bahan Lapisan atas:
2 1/2 cawan santan pekat
3/4 cawan tepung beras
1 sudu teh garam

Cara-caranya:

1. Gaulkan semua bahan supaya rata.

2. Tapiskan ke dalam kuali tak lekat(non stick pan) dan kacau sebentar atas api
Apabila nampak pekat tutup api dan tuangkan ke atas lapisan bawah. Kukus lagi lagi selama 20 minit.

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...