Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, May 17, 2011

Tenggiri in Plum Sauce



Tenggiri is one of my family's favorite fish. Masa kecik-kecik dulu, kalau mak goreng ikan tenggiri aku akan makan slice by slice..sebab sayang nak makan sekali gus..takut habis cepat hehehe



Masak menu ni untuk berbuka puasa last monday, sedap sangat. Bukan la nak puji masakan sendiri, tapi memang sedap dan berselera gitu makan masa buka posa tu (or may be i ate a lot coz i was damn starving???). Kiranya beli dua slice isi tenggiri tak cukup lah untuk satu family..selalu 2 slices pun susah nak abis kalau goreng biasa..



Masa fikir-fikir nak masak apa untuk berbuka, aku ternampak resepi ni kat dapur kak nor secubit garam, tapi dia masak udang..jadi kat sini aku tukar ler kepada ikan sebab menu hari ni ialah ikan.


TENGGIRI IN PLUM SAUCE
Recipe : CMG
Source : K.Nor@SecubitGaram & Mieza@WAWMC


Bahan-bahan:
2 keping ikan tenggiri
1/2 camca teh lada sulah serbuk
1/2 camca teh serbuk kunyit
Sedikit garam
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji bawang holland, dibelah 6
1/4 biji red capsicum, didadu - aku ganti dengan cili merah
1/4 biji green capsicum, didadu - aku ganti dengan cili hijau
1/4 biji yellow capsicum, didadu - aku tak letak pun
1/2 batang leek, hiris dan rendam
1 camca besar sos cili thai
1 camb sos tomato - aku tambah
1/4 cawan sos plum
1 biji tomato - potong 8 - aku tambah
5 bj cili padi ~ dihiris
Sedikit garam jika perlu
Hirisan daun bawang, untuk hiasan


Cara-caranya:

1. Isi ikan dicuci bersih dan dilumur dengan serbuk lada sulah, garam dan serbuk kunyit hingga rata. Goreng hingga garing. Angkat dan toskan.

2. Tinggalkan kurang lebih 2 camca besar minyak dalam kuali yang sama. Tumis bawang putih dan bawang holland hingga layu. Masuk sos cili thai dan sos plum tadi, kacau rata dan masukkan ikan yang telah digoreng. Gaul hingga rata.

3. Tambah red/yellow/green dan leek tadi, gaul dan masak hingga pekat dan sos menyaluti ikan. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Masak sekejap dan angkat.

4. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan.

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...