Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Wednesday, May 18, 2011

Lychee Panna Cotta - An Italian dessert for Iftar



Dessert gaya Italy hari ke-2 berpuasa ganti..sedap dan senang nak sediakan cuma time consuming skit tang nak menunggu sejuk. Lama benor nak nunggu panna cotta ni sejuk sampai berjam-jam. Tapi hasilnya memang menyejukkan anak tekak...teringin nak makan punya pasal maka lunch hour tadi lari pergi mart jap beli apa yang patut then terus balik umah prepare layer bawah dulu coz nak sejuknya hampir 3 jam juga..tu pun balik pukul 530 pun belum beku betul-betul lagi..jadi aku masuk dalam freezer dalam 20 minit then baru tuang yang atasnya..sedap je makan masa buka posa tadi..



Mari kita berkenalan dengan panna cotta..ia adalah Italian dessert made by simmering milk, sugar, cream, gelatin and let it cool until set, usually panna cotta is served with wild berries, caramel, chocolate sauce or fruit coulis. Haaa today i'm serving it with lychee..next time dengan choc syrup or peach or mango or caramel, hmmmm syedap syungguh!



Resepinya aku copy paste kak nor secubit garam punya..TQ kak nor!



LYCHEE PANNA COTTA
Recipe : K.Nor@SecubitGaram
Source: Mieza@WAWMC


Bahan-bahan:

1 tin laici
2 cawan susu low fat/full cream - aku pakai fresh cream
2 sudu besar gula
3 sudu kecil gelatin ~ aku pakai brand nona
3 1/2 sudu besar air
1 /2 sudu teh esen vanila
1 paket jelly strawberi - aku pakai brand nona, 90gm


Cara-caranya:

1. Ketepikan 5 - 6 biji laici. Blend lebihan laici bersama dgn 1 cawan jus laici.
Blend sampai betul2 halus dan tapis. Ambil air dan ketepikan.

2. Masukkan gelatin ke dalam mangkuk berisi 3 1/2 sudu besar air dan biarkan ia mengembang.

3. Masukkan susu, gula dan air laici yg ditapis tadi ke dalam periuk. Masak hingga hampir mendidih dan hendaklah sentiasa dikacau.

4. Padamkan api dan masukkan vanila dan gelatin yg dah kembang tadi. Kacau hingga sebati dan gelatin larut. Biarkan sejuk, baru lah dituang ke dalam gelas.
Sejukkan dalam peti ais lebih kurang 3 jam.

4. Masak jelly mengikut arahan di kotak dan biarkan sejuk.

5. Tuangkan ke atas Lychee Panna Cotta perlahan-lahan. (Pastikan jelly dah sejuk dan panna cotta dah membeku/set supaya jelly tak tenggelam ke dalam panna cotta, aku letak panna cotta dalam freezer selama 20 minit sebelum tuang jelly)

6. Masukkan kembali panna cotta ke dalam peti ais dan biarkan sejuk. Hiaskan dgn hirisan laici dan cerry sebelum dihidangkan.

* laici yg diblend bersama jus laici td akan menghasilkan lebih kurang 1 1/2 cawanair laici selepas ditapis.

***lychee panna cotta ni sesuai dibekukan dalam bekas kecil-kecil untuk individual serving, sangat tak sesuai dibekukan dalam talam dan dipotong sebab lapisan bawahnya yang lembut.. kalau suka lapisan bawah yang agak keras, tambahkan kuantiti gelatin***

Sesuai di makan pada hari panas terik

Selamat Mencuba

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...