Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, May 10, 2011

Ayam Kashmir - Arrived in Tanjong Malim....

Yezzzza Ayam Kashmir kini tiba di Taman Wangsa Jaya, Tanjong Malim..tak perlu kita ke India yang jauh di sinun untuk makan ayam kashmir..masak lauk ni for lunch today after skodeng dapur Kak Nor Secubit Garam yang juga skodeng dapur Dayang Jack yang menemuinya dari Majalah Rasa..tengok gambar ayam ni kat blog list aku terus air liur aku meleleh hehehe..lagipun ayam yang beli sabtu lepas ada lagi sebelah..minus, as usual, the feet for wawa..tapi aku alter la sikit resepinya ye ikut apa yang ada dalam peti ais aku...kalau tengok resepinya agak masam sebab pakai tomato puree dan juga tomato buah nya yang banyak..jadi aku tukar kepada tomato sup...pastu aku tak der rempah beriani..maka aku ganti rempah masak hitam..biasalah masak memasak ni kena kreatif..kalau tak der bahan yang sama, kita ganti jer dengan bahan lain yang hampir sama atau yang mengikut selera masing-masing..ngeh ngeh ngeh

Presenting Ayam Kashmir...from Tg Malim with love...







Resepinya aku kopipes dari blog kak nor...

AYAM KASHMIR
Resipi : DayangJack
Sumber: K.Nor@SecubitGaram dan Mieza@WAWMC

Bahan-bahan :

1/2 kg ayam - digaul sedikit garam kunyit dan digoreng separuh masak. Tanak goreng pun tak pe

Bahan A :
6 biji bawang merah (dihiris)
1/2 labu bawang besar (dihiris)
3 bawang putih (dihiris)
1 inci halia (dihiris)
1 batang serai (diketuk)
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
2 tangkai daun kari

Bahan B :
3 camb puri tomato - aku guna 1/2 tin tomato sup brand heinz
1 camb serbuk cili - aku guna cili kering kisar
2 camb rempah beriyani - aku guna rempah masak hitam
2 camb rempah kari daging
4 biji tomato (dipotong kecil)- aku cuma pakai 2 biji belah 8
garam dan gula secukup rasa
minyak masak secukupnya
2 biji ubi kentang (dipotong)


Cara-caranya :

1. Panaskan minyak dan tumis semua bahan A hingga terbit bau.

2. Satukan serbuk rempah, puri tomato dan serbuk cili di dlm mangkuk dan bancuhkan dengan sedikit air. Kemudian masukkan ke dalam bahan A tadi dan tumis lagi hingga pecah minyak.

3. Masukkan ayam, ubi kentang dan air secukupnya. Gaulkan. Biarkan ia masak.
Masukkan tomato, garam dan gula secukupnya.

4. Hidangkan setelah masak.


Sedap! Tak rugi mencuba...suami suka :)

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...