Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, May 29, 2011

Sago Gula Melaka



Lama sungguh tak masak kuih ni..adalah bertahun..rasanya dalam 2 tahun adalah..tetiba rasa rindu nak makan..masak kuih ni untuk berbuka posa ganti last wednesday...syedappppnya and very traditional gitu...hubby tak makan sangat sebab dia kata sagu sejuk..sian dia, banyak benda yang dia dah tak leh nak makan dengan beriya-iya..



Aku sejukkan sagu dalam bekas kecil-kecil..Friday morning tu ada lagi balance 8 biji..bawa la gi opis..tinggal atas meja kat ruang bakang opis...zup zap zup tengok tengok tupperware dah kosong hahaha..Alhamdulillah tiadalah pembaziran...kawan-kawan semua suka...i'm glad they liked it!



Memula makan kuih ni ada la mak cik kantin kat opis aku masak sebagai dessert masa kami tempah untuk majlis buka posa lama dulu..aku kan suka bertanya macam mana nak buat, jadi mak cik tu citer la step nak buatnya..emmmm senang sungguh!

Walaupun kuih moden sedap-sedap belaka tapi yang traditional tetap takkan dilupakan!


SAGO GULA MELAKA
Recipe & Source : Mieza @ WAWMC

Bahan-bahan sagu:

1 cawan biji sagu
1 camt pewarna hijau
1 camt perisa pandan
1 mangkuk air
Secubit garam

Bahan-bahan kuah santan:
1 mangkuk santan pekat
Secubit garam
2 camb tepung beras - bancuh dengan sedikit santan sehingga jadi pes

Bahan-bahan gula melaka:
3 keping gula melaka
1 cawan air
2 helai daun pandan


Cara-caranya:

1. Untuk sagu: Basuh sagu dan rendamkan dalam air selama sejam. Toskan air. Masukkan pewarna hijau dan pes pandan. Masukkan ke dalam periuk dan isikan air sehingga air berada 1 inci di atas permukaan sagu. Jangan lupa masukkan garam juga.Masak hingga sagu masak dan tiada lagi bintik putih mata sagu. Boleh tambahkan air jika sagu terlalu keras. Sendukkan ke dalam acuan dan biarkan sejuk.

2. Untuk kuah santan: Masukkan semua bahan dalam periuk. Masak di atas api sederhana hingga kuah pekat. Ketepikan

3. Untuk kuah gula melaka: Masukkan semua bahan ke dalam periuk/kuali. Masak hingga gula melaka hancur dan sedikit pekat. Ketepikan.

4. Cara menghidang: Keluarkan sagu yang telah sejuk dari acuan dan masukkan ke dalam mangkuk kecil untuk individual serving. Ambil 2 camb kuah santan dan tuangkan ke atas sagu. Ambilkan juga gula melaka dan tuang ke atas sagu. Enak dimakan sebagai dessert.


Selamat mencuba!

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...