Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Monday, May 23, 2011

Blended Orange Cake



Mak aihhhh lama betul tak bake orange cake..dah setahun rasanya..kalau bake a cake selalunya kek cekelat sebab ahli rumahtangga aku ni semuanya gemar cekelat..jadi kalau buat kek yang lain dari kek cekelat slow la skit tahap kunyahan mulut depa tuh..dah selalu sangat dengan kek cekelat jadi hari Jumaat lepas aku bake kek oren blended ni..resepinya yang sangat senang, dan rasa yang mabeles!!



Memula tengok resepi ni Hana yang post, pastu CMG pun post gak, pastu Izah lak post tapi versi blended lemon..aku pun terliur je tengok tayangan depa..tak tahan weiiiiiii



Buat kek ni sebab nak ke PD weekend lepas..kesian juga takut bebudak ni tak der food nak makan malam-malam kat hotel..kalau ada kek leh la gak ngunyah sambil tengok TV..kebetulan nak singgah umah abang kat setiawangsa sama..jadi boleh la dijadikan buah tangan untuk ke rumah abang..



Bawa ke PD satu tupperware ni sekejap je licin..tak muak sebab tak der letak ganache apa-apa just plain orange cake..hari ni ada kawan kat opis mintak resepi ni..jadi aku post la di sini..untuk my office mate Pn Razimah diucapkan Selamat Mencuba!


BLENDED ORANGE CAKE
Source: Kak Fida @ MyR
Source ; Mieza @ WAWMC

Bahan-bahan ( loyang 9 inci )

1 bji buah limau - aku guna oren sunkist
1 cawan minyak - aku guna sunflower oil
2 cawan gula halus
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
Parutan kulit oren dari sebiji buah oren tadi - aku tambah
1 camt perisa oren - aku tambah
1/2 camt pewarna oren - aku tambah


Cara-caranya:


1. Cuci buah limau, potong dan buang biji dan urat putih di tengah-tengah (aku buang juga kulitnya yang putih sebab takut pahit).

2. Potong lagi buah limau kecil-kecil bersama kulitnya sekali. Masukkan ke dalam blender bersama, minyak, gula dan telur dan kisar hingga halus.

3. Tuang bahan yang dikisar ke dalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit-sedikit sambil dikacau sebati.

4. Masukkan parutan kulit limau, perisa oren dan pewarna oren. Kaup terbalik sebati.

5. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...