Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Friday, May 6, 2011

Apam Pisang Coklat

Kat sini aku nak mengucapkan terima kasih banyak-banyak kat jiran aku sebab sudi hulurkan sesikat pisang kat aku..memula aku ingat pagi ni nak buat apam coklat..tanpa pisang..untuk bekpes aku mak n wawa pagi ni...tapi masa tengah dok kuarkan bahan tu tetiba muncul jiran aku hulurkan pisang, terus menu bekpes aku bertukar kepada apam pisang cekelat. Resepi asalnya chef hanieliza punya tapi aku copy dari dapur izzahdaut..tapi tang pisang tu aku lebihkan sebab chef hanieliza hanya guna 1/2 cawan pisang..aku rasa sikit sangat pisang tu jadi aku cukupkan secawan dari 2 biji pisang awak. Aku guna paper cup saiz 2 inci aku rasa besor benor apam aku bila dia 'naik'..len kali aku nak pakai paper cup mini je la..tak la gabak benor...yang besor-besor ni umah dan keta je yang lawo..yang lain-lain tu kecik baru lawo ahakkkssss


Apam pisang coklat ku yang cantik merekah...





Dah keluar dari acuan..



Ambik gambar sebelum buka baju..ahakksss censored gitu...



Ready to go into my mouth!





APAM PISANG COKLAT
Resepi: Chef Hanieliza
Source: izzahdaut


Bahan A

1 cawan tepung gandum
1 sudu besar serbuk koko
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil baking powder
sedikit garam


***semua bahan A diayak dan digaul sebati

Bahan B
1 cawan pisang emas/berangan yang dilecek
1/2 cawan minyak
3/4 cawan gula perang
1 biji telur pukul sikit dengan garfu
1 camt vanilla

***Semua bahan B dicampurkan dan digaul rata.


Cara-caranya :

1. Ayak bahan A ke dalam mangkuk.

2. Masukkan bahan B ke dalam bahan A. Gaul rata dan jangan menggaulnya terlalu lama cukup sekadar sebati.

3. Letakkan paper cup ke dalam acuan pengukus atau gunakan loyang kecil atau besar. Jika cup muffin kukus selama 15 minit. Loyang yang agak besar kukus selama 30 minit.

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...