Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, May 8, 2011

Apam Tepung Beras - Kuih warisan berzaman

Menu breakfast di pagi hari minggu dan hari ibu..hari ni plan nak gi visit kawan baru bersalin..tamau masak gempak-gempak nanti lambat lak nak kuar rumah...ada nasi lebih dinner semalam..hubby kata buat je la nasi goreng..tapi aku tak ler post resepi nasi goreng pagi tadi sebab nasi goreng biasa-biasa aje..kalau semua nak post nanti orang kata nasi goreng bodo macam tu pun nak post hehehe..mak pulak semalam request nak makan apam tepung beras..apam ni kena perap semalaman..jadi aku adun malam sebelum tidur..dan kukus pagi ni...tapi aku masak apam ni sikit je..sebab tepung beras cuma ada 100 gm je balance buat kuih itu hari...dapat la dalam 15 biji apam guna acuan lompang...cukup la untuk breakfast sebab dah ada nasi goreng..

Resepi apam ni aku amik dari MyResepi tapi aku alter tang airnya tu sebab aku rasa bancuhan pekat sangat sampai tak leh nak kacau...jadi aku tambah bagi cun je bancuhan nya sebab setau aku adunan apam ni kena bertali bila diangkat whisk tu...

Apam tepung beras a.k.a apam salju..



adunan aku yang menghasilkan 15 biji apam...



14 biji tak merekah..yang ni je yang merekah elok ahakkksss..



apam tepung beras ni sepatutnya merekah..tapi aku buat tak merekah...yang ni pun merekah sikit je...huhuhu..




APAM TEPUNG BERAS A.K.A APAM ENO
Resepi : Zara @ MyR

Bahan-bahan
(15 biji )

100g tepung beras
3 camb gula pasir
1 camt yeast
360ml air
1 camt eno

Kelapa parut putih dicampur dengan sedikit garam

Cara-caranya:

1. Tepung dibancuh dgn air sedikit demi sedikit. Kemudian dimasukkan yeast dan gula. kacau sebati.

2. Bancuhan tepung itu tadi dibiarkan semalaman. (bancuh malam, kukus keesokan pagi). Boleh letak pewarna jika suka, tapi aku biarkan adunan dengan original color..sebab namanya apam salju...putih gitu..

3. Masukkan 1 sudu kecil eno. Jangan banyak nanti pahit. Kacau biar berbuih.

4. Smentera itu panaskan periuk kukus. Bila mendidih, letak acuan apam skejap dlm periuk kukus. Dan kemudian tuangkan adunan tadi ke dlm acuan yg telah dipanaskan. kukus hingga masak.

5. Bolehla dihidangkan dgn kelapa parut putih yg dicampur dgn sedikit garam. (Seeloknye kelapa parut itu dikukus sbentar supaya tak cepat basi).

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...