Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Wednesday, May 18, 2011

Apam Coklat



Selamat hari Wesak diucapkan kepada semua pengunjung blog WAWMC yang beragama Buddha..apa yang bestnya wesak ni? Memang la aku tak sambut wesak sebab aku oranng Islam, tapi yang syoknya sebab aku cuti..yahooooo..baru je Isnin masuk kerja, Selasa dah cuti..kalau la this situation happens everyweek..indahnya hidup!



Jadi sempena cuti hari wesak ni, aku jadi rajin ler sikit..bangun pun di awal pagi..kiranya lepas solat subuh dah tak tidolah, kalo tak mau aku tarik balikkkk selimut tuh..jadi bila masuk dapur awal maka boleh la prepare 2-3 menu for brekfast..so hari ni aku masak apam coklat dan bihun goreng..resepi apam ni dah lama dok simpan..nak mula buat tu yang lambat..membuatnya cukup senang coz semua masuk blender dan blend sebati..senang sangat! Jadi semasa mengukus apam ni aku prepare la ingredients untuk buat bihun goreng pulak..



Resepinya aku skodeng dapur izzah..anak-anak, hubby dan mak suka..aku kukus guna acuan apam puteri ayu, dapat 21 biji semua sekali..kasi jiran yang tengah mabuk pregnant tu 8 biji, tinggal 13 biji untuk kami..sebab ada bihun goreng jadi bilangan ni macam elok jer untuk family aku..yang paling banyak makan is my husband la..len kali kita wat kek coklat kukus lak untuk dia..dia tu memang suka cekelat!


APAM COKLAT
Recipe: Alma@MyR
Sumber: Izzah@Izzah Muffin Lover


Bahan-bahan:
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan air
1 bj telur
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1 atau 2 sudu besar serbuk koko


Cara-caranya:

1. Panaskan pengukus yg berisi air hingga mendidih.

2. Mix semua bahan2 menggunakan mixer atau nak lebih mudah lagi boleh gunakan blender.

3. Masukkan dlm acuan lompang (aku guna acuan puteri ayu) dan kukus hingga masak lebih kurang 10 - 15 minit.


Sedap dimakan panas2.

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...