Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Monday, May 23, 2011

Nasi Ketumbar



Mari-mari semua kita makan nasi..heheh perut orang melayu, dah makan bun ke, roti ke, piza ke, burger ke tapi nasi tetap menjadi pujaan hati ku..sehari dua makan roti or piza or dough base food boleh la..tapi kalau kerap sangat mana nak kenyang..perut tradisional sungguh perut aku nih!



Let us talk about nasi ketumbar..ternampak resepi ni masa jalan-jalan cari idea kat MyR..pastu teringin nak mencuba sebab tak pernah makan..tapi aku alter sikit resepinya..resepi asal tak letak rempah tumis...aku rasa tak besh lak tak letak jadi aku pun letak laaa..memang dasar aku ni suka dengan kulit kayu manis kot heehehe



NASI KETUMBAR
Source :Q'ien @ MyR

Bahan-bahan:

3 pot beras basmathi - aku guna pot rice cooker
3 s/b mentega - aku guna minyak sapi
1 biji bawang merah - dimayang halus (aku letak 4 biji)
1 inci halia - mayang (aku tambah)
3 biji bawang putih - mayang (aku tambah)
3 batang daun ketumbar -diblender halus dan tapis
sedikit garam
pewarna hijau
1 kiub ayam

Bahan tumis (aku tambah)
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 camt lada hitam
5 biji buah pelaga

Bahan hiasan (aku tambah)
Bawang goreng
Hirisan daun ketumbar
Badan panggang

Cara-caranya:

1. Basuh beras dan toskan.

2. Cairkan minyak sapi dalam periuk. Tumiskan rempah tumis hingga wangi.

3. Masukkan bawang merah, bawnag putih dan halia dan goreng sehingga wangi dan masukkan kiub ayam.

4. Kemudian masukkan beras, daun ketumbar yang telah blender tadi dan secubit garam

5. Masukkan air dan masak seperti nasi biasa. Bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau. Tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.


Sedap dimakan dengan gulai ayam..aku makan dengan ayam masak minang dan sotong masak hitam manis.

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...